چه جی پی اس هایی نیاز به نصب ندارند ؟

روش های نصب یک موضوع مهم در ردیاب های خودرو به شمار می رود. ردیاب ها بسته به موضوع استفاده و ویژگی هایشان تعداد سیم های مختلفی دارند. حتی تعداد سیم ها میتواند به شناسایی نوع استفاده ردیاب به شما کمک کند .

از طرفی شناخت سیم ها و اشنایی با عملکرد ان ها میتواند به ما در نصب بدون نیاز به مراجعه به نمایندگی کمک کند . البته در صورتی که تخصص کافی در این زمینه دارید این راهنما پیشنهاد میشود . در غیر اینصورت میتوانید صدمات جبران ناپذیری به خودرو و سیستم برق ان وارد کنید . در هر صورت پیشنهاد ما مراجعه به نمایندگی های مجاز است . در صورتی که تخصص کافی در زمینه برق خودرو ندارید این راهنما را صرفا بعنوان اطلاعات عمومی در نظر بگیرید .

از طرفی مراجعه به هر فردی که تخصص کافی در این زمینه ندارد نیز یکی از همین ریسک هاست . فردی که تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد با نصب اشتباه میتواند نه تنها به دستگاه بلکه به سیستم برق خودرو نیز صدمه بزند.

قبل از هرچیز میبایست این نکته را متذکر شویم که ردیاب های بدون نصب همان ردیاب های مخفی یا اهن ربایی فردی هستند . نوعی دیگر از این ردیاب ها، ردیاب های اهن ربایی نظامی هستند .

در این ردیاب ها براحتی میتوانید با یک پیامک ردیاب را پیکربندی کنید. و نسبت به مدل ان ها و در بعضی مدلها از دوهفته تا یکماه و حتی سه ماه در ردیاب های نظامی ، شارژ نگه می دارند.

اما در ردیاب و جی پی اس خودرو موضوع فرق دارد . در جی پی اس خودرو یا موتور سیکلت بعلت ویژگی های متفاوت ردیاب ، سیم های متفاوتی وجود دارد .

به همرا ردیاب های مهدیسا یک نقشه فنی از سیم کشی نصب ردیاب نیز قرار گرفته است. با استفاده از این نقشه، سیم کشی ردیاب در خودرو انجام میگیرید .

سیم های سر باتری : این سیم ها مستقیما به منفی و مثبت باتری متناسب با رنگ ان متصل می شوند . در مسیر نصب به پایه مثبت حتما از یک فیوز استفاده شود . فیوز ثانویه ای نیز جهت اطمینان در داخل ردیاب مهدیسا نصب شده تا حداکثر نکات ایمنی در خودرو شما و دستگاه جی پی اس رعایت شود.

سیم ACC: این سیم به پشت فرمان وصل میشود و برای یافتن ان با روشن کردن و باز شدن سوییچ میبایست برق سیم ها را بررسی کنید . سیمی که با باز شدن سوییچ برق دارد همان ACC خواهد بود .

سیم رله : این سیم در واقع سوخت رسانی به خودرو را متوقف میکند . استفاده از ان با یک رله ثانویه انجام میگیرد . در صورتی که بخواهید خودرو خاموش و یا روشن شود . کافیست رمزی را که در ابتدا تعیین کردید با شماره های مجاز برای خودرو بفرستید . در این صورت خودرو خاموش خواهد شد . این سیم با واسطه به سیستم سوخت رسانی متصل میشود . برای اطلاعات و نحوه نصب به نقشه فنی کاتالوگ مراجعه فرمایید.

موارد بالا تقریبا همه چیزیست که در نصب ردیاب برای موتورسیکلت انجام میگیرد . اما این موارد در خودرو متفاوت است . در صورتی که صرفا از ردیاب تنها برای خودرو استفاده میکنید تعدادی سیم دیگر نیز نیاز هست . اما اگر از دزدگیر ردیاب که شامل ریموت و الارم نیز هست استفاده میکنید . تعداد سیم ها بیشتر میشود .

نکته مهم این است که در نصب سیم کشی ردیاب میبایست ردیاب را در جایی مخفی کنید که سارق براحتی نتواند به ان دسترسی داشته باشد .

متاسفانه برخی ردیاب ها بصورت سوکتی در بالای پدال نصب میشوند که با وجود نصب چند ثانیه ای ، سارق میتواند انها را در یک ثانیه از سوکت جدا کرده و بکلی سیستم جی پی اس و خاموش کن خودرو را قطع کند. و این یعنی امنیت زیر صفر ، درواقع سیم کشی خود نوعی مزیت برای ردیاب محسوب میشود .

سیم های لادری : سیستم لادری در خودرو ها متفاوت است . برخی از خودروها از سیستم لادری Active High و برخی از Active Low استفاده میکنند . در مورد اول با اتصال لادری به مثبت باتری از طریق درب خودرو سیگنال بسته شدن درب توسط جی پی اس دریافت میشود . در حالت دوم از طریق اتصال به زمین این سیگنال ارسال میشود . با بررسی سوکت قفل مرکزی و زمین یا مثبت شدن سوکت مربوطه میتوانید نوع خودرو را مشخص کنید . در صورتی که سوکت مربوط به لادری در بسته شدن درب به زمین وصل شد نوع آن Active Low و در صورت اتصال به مثبت باتری نوع آن Active High است . متناسب با این نوع میبایست سیم های مربوطه ردیاب را متناسب با رنگ آن وصل کنید . این سیم ها و رنگ آن در کاتالوگ مربوطه مشخص شده اند.

در صورتی که از ردیاب دزدگیر استفاده میکنید قابلیت باز وبسته کردن درب ها نیز از طریق اپلیکیشن یا پیامک وجود دارد . در این حالت سیمهای بیشتری از جی پی اس خودرو خارج میشود که مانند دزدگیر معمولی میبایست به پمپ های درب متصل شود .

با توجه به پیچیدگی های نصب ردیاب های خودرو پیشنهاد اکید میشود در نصب آن ها به نمایندگی های مجاز مراجعه کنید . این موضوع بعلت تبحر نمایندگی ها وقت کمتری از شما گرفته وشامل پشتیبانی های بیشتری خواهد شد.

امیدواریم این مطالب برای آشنایی ابتدایی شما با سیم کشی ردیاب و جی پی اس خودرو مفید بوده باشد . در صورت وجود سوالات بیشتر با ما در ارتباط باشید .